Zasady recenzowania artykułów
Procedura recenzowania artykułów odbywa się zgodnie z zaleceniami opublikowanymi w broszurze „Dobre praktyki w procedurach recenzyjnych w nauce”, Warszawa 2011.
- Autorzy, nadsyłając artykuł, wyrażają tym samym zgodę na proces jego recenzowania.
- Autorzy mogą przedstawić Redakcji wraz z artykułem propozycje potencjalnych recenzentów, jak również wskazać osoby, które ze względu na konflikt interesów nie powinny recenzować. Redakcja nie jest zobowiązana brać pod uwagę tych propozycji.
- Artykuły w ciągu 30 dni od nadesłania poddawane są wstępnej ocenie przez Redakcję. Jej przedmiotem jest kwalifikacja formalna tekstu (artykuł, artykuł recenzyjny, recenzja etc.), zgodność z profilem czasopisma oraz poziom naukowy. Wszyscy członkowie Redakcji uzyskują dostęp do nadesłanego tekstu oraz są informowani o wstępnej ocenie przez osobę prowadzącą. Decyzję o odrzuceniu lub skierowaniu do procedury recenzyjnej podejmuje Redaktor Naczelny lub jego Zastępca na wniosek osoby prowadzącej.
- Teksty zaakceptowane odsyłane są do recenzji. Oceniane są zawsze przez przynajmniej dwóch recenzentów zewnętrznych z obszaru naukowo-badawczego zgodnego z przedmiotem opracowania, którzy nie są członkami Redakcji pisma (mogą być członkami jego Rady Naukowej).
- Wyboru recenzentów dokonuje Redakcja czasopisma.
- Recenzje mają formę pisemną.
- Artykuły nie są wysyłane do recenzentów z placówki afiliowanej przez autora; w miarę możliwości zapraszani są recenzenci z innego ośrodka, a szczególnie w przypadku tekstów powstałych w języku obcym – z kraju innego niż narodowość i aktualna afiliacja autora.
- Recenzje sporządzane są w trybie double-blind peer-review. Autor nie pozna nazwisk recenzentów, a recenzenci nazwiska autora.
- Artykułowi nadawany jest kod identyfikujący go na dalszych etapach procesu recenzowania. Autor zawsze zostaje poinformowany o wynikach recenzji.
- Recenzenci dokonują oceny tekstu w ciągu maksymalnie 60 dni.
- Recenzję zawierającą uwagi krytyczne i sugestie Redaktor Naczelny kieruje do autora, który dokonuje wymaganych poprawek.
- Autor ma maksymalnie 30 dni na dokonanie poprawek i przekazanie Redakcji ostatecznej wersji tekstu.
- Artykuł po poprawkach, jeśli ich zakres był znaczący, może być ponownie skierowany do recenzenta w celu akceptacji.
- Ostateczną decyzję o opublikowaniu artykułu podejmuje Redaktor Naczelny po zasięgnięciu opinii Redakcji. Warunkiem przyjęcia artykułu do publikacji są dwie pozytywne recenzje.
- Dopuszcza się polemikę autora z recenzentem (w przypadku krytycznych uwag recenzenta dotyczących kwestii merytorycznych).
- W wyjątkowych przypadkach, kiedy autor nie akceptuje ocen recenzentów, może poprosić o wycofanie artykułu.
- Lista recenzentów współpracujących z Redakcją publikowana jest na stronie internetowej czasopisma.
- Zażalenia na decyzję Redaktora Naczelnego o odrzuceniu tekstu na etapie oceny wstępnej lub po procedurze recenzyjnej należy przesyłać na adres redakcji w języku angielskim. Będą one udostępnione Radzie Naukowej wraz z tekstami zgłoszonymi do danego tomu. Informacja o nadesłanych zażaleniach znajdzie się w zaproszeniu rozsyłanym członkom Rady przed jej dorocznym posiedzeniem. Zażalenie będzie rozpatrywane na tym posiedzeniu, jeżeli zawnioskuje o to przynajmniej jeden z członków Redakcji lub Rady.
- W uzasadnionych przypadkach Redakcja może procedować niezgodność z którąś z wymienionych wyżej zasad; ta niezgodność i jej uzasadnienie są podawane do wiadomości Rady Naukowej i w opublikowanym artykule.
W przypadkach wątpliwych, a szczególnie w razie podejrzenia o naruszenie zasad etycznych, Redakcja kieruje się wytycznymi Committee on Publication Ethics.